Challenge completed B)

14 februari 2019 - Kuopio, Finland

De laatste challenge van de dag was ook meteen de moeilijkste van de hele week! Aangezien er meerdere teams (waaronder wij als team Doffe Ellende 😎) de volle punten hebben gescoord bij de eerdere challenges, moet er op de laatste dag natuurlijk een beslissende opdracht plaatsvinden. Daar had de organisatie iets op verzonnen en dat hebben we geweten ook!

In Finland hebben ze een nogal vreemde sport, genaamd eukonkanto. In het kort komt het op het volgende neer. Je sport als koppel. De man draagt de vrouw omgekeerd op zijn rug, terwijl hij een parcours afrent. Je raadt het al, wij mochten dit eens fijntjes nadoen.

Eukonkanto

Maar, het zou natuurlijk te makkelijk zijn als dit het was. De organisatie had hierop het volgende bedacht: hoe zwaarder de vrouw op je schouders, hoe meer punten. Dat maakt het dus uitdagend, maar ook ontiegelijk ongemakkelijk om kandidaten te ronselen 😅 Maar goed, we moesten en zouden alle opdrachten succesvol afronden. Werk aan de bak dus...

Na anderhalf uur bakzeil gehaald te hebben bij alle Finse vrouwen die we aanspraken, begonnen we de moed een beetje te verliezen. Zowel de binnenstad als de locatie van de finish waren uitgekamd en we kregen echt het idee dat het niet meer ging lukken. Totdat Jeroen een jongedame spotte in een hoek van het zalencomplex waar de finishlocatie was. Het kostte best wat overtuigingskracht, maar ze wilde meedoen!

Daan is als fanatieke mud-runner natuurlijk de ideale kandidaat om dit klusje te klaren, dus die had de eer om met onze Finse heldin een fijn rondje rond de dansvloer te redden 💪

Loop je dan met een Finse in je nek

Na dit rondje brak het tenenkrommende moment aan waarbij we haar moesten uitleggen dat ze ook nog even voor het oog van iedereen op de weegschaal mocht gaan staan (!) waarbij haar gewicht door de jury werd vastgelegd.

Wonderwel werkten alle dames die deze avond de dansvloer rond werden gedragen hieraan mee. Onze bevallige dame werd geklokt op een fraaie 76 kilogram. Haar beloning bestond uit een sixpack Heineken, een prima ruil lijkt ons zo 👍 Aangezien de weegschaal vanavond ook al - letterlijk - meer dan 120 kg aantikte, vrezen wij dat we niet in de top 10 zullen eindigen 🙈

High five

Ondanks dat zijn we er trots op dat we alle dagen de langste route hebben gepakt en alle uitdagingen afgerond hebben!

Morgen vervolgt de reis richting Helsinki en krijgen we bij de finish de officiële einduitslag te horen, die we uiteraard graag weer met jullie delen!

1. Kees:
    15 februari 2019
    Jeetje wat een spannende dag moet dit geweest zijn met al dat weer .
    Ik vroeg me af of jullie die laatste 225 km zouden halen binnen de tijd. Vanmorgen gelezen dat dat in ieder geval gelukt is.
    Goeie run hoor Daan Met zo'n leukertje op je nek heb je er vast 2 rondjes van gemaakt.
    Veel succes op jullie laatste etappe
    Groetjes Kees
  2. Joop Wenneker:
    15 februari 2019
    Normaal draag je houtstammen of -blokken. Dit was, denk ik zo, gerieflijker....😁😉 en... deelnemen is belangrijker dan winnen=Olympische gedachte!!!