De dierendag

13 februari 2019 - Sollefteå, Zweden

Na een verfrissende nachtrust met minder bier en schrobler in onze kraag hebben we vanochtend stiekem toch mee ontbeten.

Wat een chaos was dat, denk dat er 40 Carbagerunbauto’s voor de deur stonden en iedereen wil rond 08:00 starten dus lekker druk aan de ontbijttafel.

Eerst maar kwartiertje terug rijden om de route op te halen en te starten.

Onderweg paar boodschappen gehaald en gevraagd of ze misschien koffie had, geen probleem, water koker aan en instant koffie doet de rest. € 1,- per bakkie 🙈 Gelukkig wel de rest van de waterkoker kunnen legen in de thermoskan, kunnen we de rest onderweg nuttigen.

We mochten zelfs even van de wc gebruik maken (via een mini deur bereikbaar!)

Doorgang naar wc in supermarkt

voor vandaag weer interessante opdrachten die uitgevoerd mogen worden:

1. rijd op een stokpaard, bonuspunten als dat in enkel onderbroek gebeurt
  2. laat je auto slepen door honden

Hoe gaan we dit voor elkaar krijgen?! Niks googelen, gewoon vragen aan locals, iedereen is toch super behulpzaam dus moet vast goedkomen.

Nadat we van de hoofdweg af waren gestuurd over prachtige sneeuw wegen met alle bomen dik in de sneeuw (zie video) hebben we het gevraagd aan een echtpaar welke langs de weg liep.

Ze gaven aan dat er ca 20 km verder Huskies gehuurd en slede tochten geboekt konden worden.

Daar aangekomen (als eerste!) bleek het een Nederlandse dame te zijn die met een Zweed is getrouwd.

Ze was al gebeld door de mensen aan wie wij het gevraagd hadden (dat er misschien 400 auto’s aan konden komen!) Voor een slede trek met de honden. Dit bleek dus te gaan om een auto trek met de honden 😂

We kregen gelijk een rondleiding, ze liet de eerste 4 honden vrijwel direct uit hun hok;  wat een mooie karakters hebben ze en prachtig om te zien (zie weer een video)

Toen haar man thuis was mochten we helpen met de honden in ‘t harnas te krijgen en in het span zetten. Machtig om te doen en dan merk je pas echt even hoe sterk ze zijn!

In span zetten

Inmiddels waren er wel 10 auto’s aangekomen en stond er een flinke club mensen te wachten en te kijken. Gelukkig mochten wij het spits afbijten en konden we ook snel weer verder (Met nog 5 uur rijden voor de boeg)

Tijdens het wachten op de man des huizes vroegen we gelijk of ze misschien een stokpaard had. Dan konden we ook gelijk de andere opdracht uitvoeren. Toen Jeroen aangaf dat hij het stokpaard speciaal voor haar in alleen boxershort zou gaan rijden ging ze snel op zoek 🤣

Enfin, 10 minuten later stond Jeroen met een stokpaard in boxer door de sneeuw te hossen.... 🙈

Jeroen op stokpaard

We hopen vandaag op de weg te blijven want we hebben er al een paar in de zachte sneeuw zien staan. Nog 350 km te gaan, let it snow, let it snow, let it snow!

VAST