Trammalant bij Botsmark

13 februari 2019 - Botsmark, Zweden

Nadat beide opdrachten weer succesvol waren afgerond (go team!) hadden we nog een boel kilometers voor de boeg. Gelukkig werden we rond drie uur in de middag nog getrakteerd op een werkelijk prachtige sneeuw-weg die ook nog eens veel grip gaf. Zie de video!

Helaas was het ondertussen ook weer begonnen met regenen. Waar wij gerekend hadden op flinke bakken sneeuw, is het hier momenteel opmerkelijk warm voor de tijd van het jaar en moeten we het dus met regen doen. Op zich niet erg, maar de wegen werden met het uur gladder.

Waar veel andere deelnemers de kettingen of zelfs speciale winterbanden met spikes aan het monteren waren, wilde wij het zo lang mogelijk proberen uit te rijden op onze (nota bene gerbuikte) normale winterbanden. Dat ging behoorlijk lang goed. Zelfs een redelijk stijle, klimmende weg die volledig bedekt was onder een dikke laag ijs (het leek wel een schaatsbaan) werd door onze dappere Carisma met verve beklommen. Weliswaar in twee pogingen, maar dan nog 😁

Het werd echter alleen maar slechter. Zo zagen we dat zelfs de locals er moeite mee begonnen te krijgen; voor onze ogen gleed een vrachtwagen zo de berm in.

Truck in de sneeuwhoop

Dat was voor ons ook het moment om de knoop door te hakken en Barry te voorzien van de meegebrachte sneeuwkettingen. Gelukkig zaten die lekker in de knoop, dus we konden er lekker lang over doen in de zeik-regen. Ondertussen proberen om niet je nek te breken op de ijsplaat waar we op stonden.

Kettingen erom leggen

Toen die eenmaal zaten, konden we de reis vervolgen. De kettingen zijn helaas aan de ruime kant, dus harder dan 40 kunnen we er niet mee rijden. We moeten echter nog dik 250 kilometer, dus zodra het ook maar enigszins verantwoord is, halen we ze er weer vanaf, om niet teveel tijd verliezen.

Ondertussen maken we met het meegebrachte hete water al rijdend noodles klaar, om te voorkomen dat we moeten stoppen. Het is niet te eten, maar het stilt de honger even 😆

Meters maken gaat moeizaam

Hierna gaat het gelukkig weer vlot, totdat we een file voor ons zien ontstaan. De weg is versperd omdat er iemand vanaf gegleden is.

Een oude Land Rover- voorzien van mooie Camel Trophy bestickering - heeft zich op een nogal vreemde plek metersdiep in de besneeuwde greppel weten te storten. Hij zat zo muurvast, dat het zelfs met de hulp van twee locals nog een goed uur heeft geduurd om hem weer vrij te krijgen.

Rover in de greppel

Inmiddels is het bijna zeven uur en rijdt/glijdt de hele colonne weer. Hopelijk gaan we het redden om binnen de normale tijd (uiterlijk 22:30 uur) bij de finishplek in Luleå aan te komen!

1. Joop Wenneker:
    13 februari 2019
    Tja, toch een klimaatverandering? Daar regen en hier de komende dagen lentetemperaturen... En dat in februari!