Dag 3 - Zo mot dat (of toch niet)

26 januari 2022 - Östersund, Zweden

De sneeuwwegen waren vandaag veelvuldig aanwezig. Geen 500m weg is recht en heel de dag heeft het rode lampje van Ms. Moneypenny gebrand naast de - inmiddels niet meer afleesbare - buiten temperatuur meter. En als het lampje brandt, dan vriest het…

Dit is waar we voor naar het hoge noorden zijn gereden!

De Ali Express toeter/speaker/sirene wordt goed gebruikt en is de investering dubbel en dwars waard. Vooral Sebas kan er erg van genieten 🙈 (zie deze video

Na drie nachten van 5 uur slaap jagen we op de trendbreuk. Ben benieuwd of het deze avond wel gaat lukken om de telkens beoogde minimale 7 uur slaap te halen 😅

Terug naar de opdrachten (want daar gaat het uiteindelijk allemaal om) en dat is vandaag goed én niet goed verlopen.

Om onze survival skills te testen was het de bedoeling om de auto volledig in sneeuw in te graven (en daarna natuurlijk weer uit te graven).

Wij dachten: dit moet lukken bij een ski gebied want: sneeuw gegarandeerd EN zwaar materieel aanwezig (pisten bully) om het te verschuiven.

Dus na de eerste 100 km kwamen we in de buurt van een helling met welgeteld 1 lift.

Bij aankomst reed er een oude baas op een sneeuwscooter in de rondte. Jeroen gelijk schreeuwen: Hem moeten we hebben, STOOOOOP.  Maar we reden op een helling van 15% omhoog en stoppen zou zeker betekenen: achteruit terug, dus: nope niet nu.

Gelukkig kwamen we boven en kort daarna was de oude baas ook al gearriveerd. Hij sprak 1 woord Engels en er werd niets van de uitleg begrepen dus… Na het maken van een foto van onze Miss midden op de piste: Op naar het volgende ski gebied (lees: helling) om het daar te proberen

Miss M op de piste

Toen het tijd was voor koffie zijn we bij een supermarkt (die echt alles heeft een een kelder waar de dump2000 jaloers op wordt)  gestopt om de benodigdheden voor onze tweede opdracht te bemachtigen. Daarbij was de bedoeling: een hotdog afleveren met een kern temperatuur van exact 71 graden, dus een goede en geschikte thermometer is dan van groot belang! Gelukkig hadden ze er een en hotdogs en broodjes én Zweedse vlaggetjes voor de finishing touch!

Gelukkig kan iedereen het waarderen en zien we al snel een glimlach verschijnen als drie man sterk in complete smoking outfit aankomen (wat we stug blijven volhouden!)

Na de benodigde supplies werd het tijd voor een bakkie en uiteraard kan dat perfect gecombineerd worden met een golf competitie voorzien van Engels - Lord Attenborough commentaar

Hole in one 😂

Tijdens het rijden naar de volgende locatie reden we door Järvsö waar we een shovel bezig zagen op een camping. Zonder een moment twijfel reden we het erf op en vroegen of de beste man ons kon helpen. Hij zag er de lol wel van in en sprak goed Engels (gelukkig!). Hij was bezig met kiezels strooien (hier nooit zout of pekel, maar enkel steentjes om grip te hebben) en had wel een normale bak om sneeuw mee te scheppen. Onderaan de camping had hij veel sneeuw liggen dus: Wait here!

Om te voorkomen dat er nog meer Runners op ons spektakel af zouden komen zijn we toch alvast naar onder gereden zodat we uit het zicht zouden staan.

Er lag al een aardige berg sneeuw, dus een  idee om het midden eruit te halen, dat scheelde weer aan de voor- en zijkanten.

De auto paste er precies in (na 1x passen 🙈), dus de deuren konden niet meer open waardoor Sebas een uur opgesloten heeft gezeten! 😂

Gelukkig heeft hij zich vermaakt met eigen odeur en imitaties (zie video’s!!!)

Mogelijk heeft onze Miss hier wat blijvende schade opgelopen aan de achter ophanging want ze ligt nu zeker 10 cm lager dan toen we waren begonnen
Of de heerlijke hobbel wegen en bijna 400.000 km (wat we vrijdag zouden moeten halen) zijn hiervan de grootste oorzaak.

De laatste challenge moesten en zouden we ook halen.

1 Blik hotdogs opwarmen op ons gaspitje (die hebben we mee voor soep, ballen etc om de warme lunch te bereiden

2 hotdog broodjes om de worstjes in warm te houden

3 vlaggetjes voor the finishing touch

Van tevoren hebben we een test gedaan na het parkeren, hoe lang duurt het om van de auto naar jury tafel te komen etc (Max 2 min)

Toen de worstjes 75 graden waren zijn we naar de tafel gelopen met het blik waarin de worstjes zaten. Vlak bij de tafel een worstje eruit gehaald en met eigen thermometer gecheckt. Hij koelde af van 75 tot 72 graden en toen hebben we hem aan de jury gepresenteerd (met vlaggetjes en al!)

71 graden!

We dachten dat de thermometer in een verkeerde schaal stond want deze liep heel langzaam op (traag) en met een cijfer achter de komma, dus na ruim een minuut stagneerde de thermometer van de jury bij 66,8 graden!!!

Oftewel de 71 hebben we niet gehaald omdat hun thermometer zo traag was!!!!

Aaahhhh!!! We werden gek!!!

Wat was dit nu weer, we hebben nog geprobeerd onze thermometer aan ze te verkopen, het mocht helaas niet baten. De jury thermometer klopte, was wat traag en geen discussie mogelijk.

Wat een deceptie ondanks onze (al zeggen we het zelf) perfecte voorbereiding.

Wel kregen we alle lof voor onze auto begraaf actie want er waren slechts 4 andere teams die dit onderdeel met een positief resultaat hadden afgerond.

Met de staart tussen onze benen zijn we richting het hotel gereden en toen zagen we dat de ski piste open was, dus toen is Jeroen maar even gaan snowboarden. Men dacht door de smoking dat hij net getrouwd was, dus dan kan je een potje breken. Uiteindelijk via het kinderpoortje toch 3x ook de grote lift kunnen pakken en toen vond de liftbediende het welletjes.

Hier het filmpje van de poging om de schans to ownen 🙈

Morgen met frisse moed er tegenaan. Het moet toch een keer lukken die maximale dagscore… Zucht 😮‍💨

1. Joop Wenneker:
    27 januari 2022
    Weer een mooi verhaal. Ik geniet ervan! Ga zo door. En die opdrachten? Ach, de voorbereiding is al een avontuur op zich!