Dag 4 - opdrachten ^2

27 januari 2022 - Borlänge, Zweden

De dag waarop we onszelf nog wat extra opdrachten gunnen! We willen een echte Zweedse boomstam, want het is mooi hout en daar houden we van!

Ook sneeuwscooter rijden willen we nog heel graag, dus de lat ligt mooi hoog.

Het begint goed… als we bij de auto aankomen ligt er een verrassing te wachten onder de ruitenwisser. We stonden kennelijk aan de verkeerde kant van de weg of verkeerd om ofzo. De receptionist van het hotel zei ons er niet te druk over te maken, waarschijnlijk krijgen we hem niet eens thuis ivm hoge administratie kosten. Nou dat kan, want de bon van de vorige trip hebben we ook nooit ontvangen 😇

De start vanaf het Scandic hotel in Östersund en dat doen we in stijl uiteraard. Voor we weg gaan vraagt de eventfotograaf aan ons of we wat filmpjes willen maken van wat wij vandaag doen en zien. Natuurlijk, tof! We hebben al meteen wat leuke ideetjes, eens kijken of we dat voor elkaar krijgen.

Uitleg opdrachten

Vandaag gaan naast de eigen opdrachten ook kijken of we wat punten kunnen scoren. Dit is de dag dat er verschil gemaakt kan worden!

Het is er eentje naar ons hart: omdat de Zweden gek zijn van Amerika, de Amerikaanse lifestyle en dus ook hun auto’s, moeten wij zoveel mogelijk Amerikaanse merken spotten en op de foto zetten. Let the car hunt begin!

Onderweg

Zodra we onderweg zijn, na een stevige ontbijt, proberen we de kreukels in ons gezicht glad te krijgen en een beetje wakker te worden. Voor we het dorp uit zijn, zien we letterlijk nog niets. 😬

Wat googelen levert een technisch museum op dichtbij. Daar eerst ff kijken. Wel een paar vette straaljagers, geen USA car. Dus dan maar donuts draaien voor de straaljager en weer door!

Na wat op asfalt te hebben gereden en de eerste Chrysler, Jeep en Chevrolet gespot te hebben, gaan we wat van de route af. Dat levert een Tesla op!

Iets verderop spotten we nog een zeldzame Hummer pick-up en een GMC. Even later mogen we echt op onverhard, dus ook veel sneeuw en ongeschoven wegen! Nu wordt het echt leuk!

Het team dat voor ons zit gaat met de slee achter de auto, en wij hebben Jeroen. En “Jeroen, niet doen!” werkt meestal alleen averechts. Dus hij op de ski's achter de auto. Beetje filmen, beetje 40+ rijden.

Dit levert ook een dikke file achter ons op.

Wanneer we weer ‘gewoon’ gaan rijden, dus met Jeroen filmend op het dak (want James Bond zit ook altijd op de meest onmogelijke plekken tijdens een achtervolging) is het even later weer file, maar nu sluiten wij aan.

Helaas schijnt er wat gebeurd te zijn, en de weg is maar 1 auto breed dus zit er niets anders op dan onszelf te vermaken. Koffie zetten, broodje smeren, ouwehoeren met andere runners, wat filmpjes en video’s uitwisselen. Kennelijk is een local in aanvaring gekomen met twee runners, en hoe lang het gaat duren weet niemand. Koffie zetten gaat wel een stuk makkelijker op een gaspitje, maar die zijn we in de commotie van de hotdog challenge blijkbaar vergeten achter de auto toen we weg reden 😬 Omdat het uiteindelijk meer dan 1,5 uur stil heeft gestaan, zijn we blij dat het ons gelukt is om een gaspitje te lenen.

Veel sneeuw, veel mooie veldjes, dus veel mogelijkheden om snöskoter te rijden. Helaas nergens een huis te bekennen! We vragen het nog wel aan mensen die we langs de route zien staan, filmpjes makend van alle runners die langs komen als ware het een carnavalsoptocht!

Het antwoord van meneer was dat hij er eentje had, maar dat deze in zijn garage stond. Op onze gevatte opmerking: no problem, let’s take it outside! Kregen we alsnog ‘nee’.

Auto’s spotten lukt hier ook niet, we zien alleen onze mederunners. De boom lukt ook al niet. Alles is al gekapt en opgeruimd. En de zaag ligt thuis.

Dan focussen we ons gewoon op Miss Moneypenny en de weg. Ze heeft niet zoveel vermogen, maar als het glad is maakt dat niets uit. En met achterwielaandrijving is het leuk glijden!

We doen ons best, iedere bocht weer. Het lukt zelfs om ‘Desert-drifts’ te maken, wat een lol dat we hebben op deze mooie wegen!

We stoppen nog een keer om te kijken hoe andere runners zich in de nesten hebben gewerkt en of we misschien moeten helpen.

Even later komt er een mooie opmerking: Sebas, gooi d’r eens om, het gaat veel te goed en we moeten haar toch ook een keer uitgraven. Gewoon omdat het kan?

Je kent die opmerkingen wel die je beter niet kunt maken…

Er komt ons een vrachtwagen tegemoet op een - in de zomer - prima tweebaans weg, maar nu met al die sneeuw erop is het maximaal 1,5 auto breed. We wijken uit zoveel als we kunnen, maar de vrachtwagen (wat een bergingsauto blijkt te zijn) wijkt tot op het laatste moment niet meer dan 10 cm. Dat is niet genoeg! En ja, dan kom je naast de weg in de greppel terecht. Elk nadeel heb z’n voordeel, meneer de bergingstruckchauffeur kan ons er dan ook gelijk weer uit trekken! Hoop lol en weer een dikke file, maar nu achter ons. De weg voor ons is weer vrij!

We komen nog een paar keer uitgegleden runners tegen en genieten tussendoor erg van de mooie omgeving.

Omdat de route niet door Rättvik loopt maar wij inmiddels weten dat we daar moeten zijn voor de Amerikansker Bilar, maken we even een kleine detour.

We treffen bij inrijden van het stadje een shovel met chauffeur, die ons na een kort praatje lachend voorrijd naar een vriend van hem die Amerikanen verkoopt. Zo da’s een lekkere start! 3 merken rijker!

We spreken daarna iemand op straat aan die sneeuw aan het schuiven was en een Ford pick-up had staan. Hij zegt ook een Mercury te hebben. Top! Hij rijdt met zijn sneeuwschuivertje ons voor naar zijn hal. Hij klopt voor ons nog even aan bij een andere hal, deur gaat open, meneer heeft een Plymouth! Hij gaat lekker!

Daarna gaan we een burgertje scoren bij de American Diner. We vragen natuurlijk de serveerster of zij misschien weet waar we nog meer merken kunnen vinden. Haar vriendin heeft een Dodge, ze belt even en daar mogen we ook langs, weer eentje!

Hier laten we het bij. Het is al na 20:00 uur, we zijn al 12 uur onderweg en moeten nog een stuk rijden naar Borlänge.

Met 14 merken denken we in ieder geval een mooie score binnen te brengen! De 2 zelf verzonnen opdrachten kunnen misschien morgen ook nog wel.

En die score blijkt lang zo gek nog niet!

Eerst leveren we de camera van de organisatie in. De beste man heeft in ieder geval wat bijzonder filmmateriaal 😅 om te verwerken. Daarna laten we het aantal merken tellen en we komen 4 (!) hoger uit dan de beste die tot dan toe heeft ingeleverd! Woehoe!!!

Naast te verdienen punten kan er ook gestemd worden voor originaliteit. Natuurlijk hopen wij op een hoop stemmen! Wij hebben gestemd op een team met een auto met boot, die iedere keer als ze stil stonden hun anker uitgooiden 🤣

We drinken nog een biertje in de pub en we kijken tevreden terug op deze dag! Wellicht brengt deze ons in de top 10…

1. Wil Graffner:
    28 januari 2022
    Zit steeds erg te genieten van jullie avonturen, ook zo leuk geschreven, en dan die filmpjes, hilarisch gewoon, maak er nog wat moois van de laatste dag